Zamki dmuchane - pozwolenia
Niektóre typy działalności wymagają posiadania uprawnień lub przejścia specjalistycznych szkoleń. Na szczęście nie ma takiego wymogu w przypadku zamków dmuchanych. Pozwolenia nie są wymagane - zakup i użytkowanie tego typu atrakcji to pomysł na biznes dla każdego.
Oczywiście przed otwarciem wypożyczalni zamków i zjeżdżalni dmuchanych lub samodzielnym rozstawieniem i pobieraniem biletów wstępu na tego typu konstrukcję, musisz założyć działalność gospodarczą. Wiąże się to m.in. z wybraniem odpowiedniego kodu PKD. To może być np.:
77.21 Z - wypożyczanie i dzierżawa sprzętu rekreacyjnego i sportowego
93.11 Z - działalność obiektów sportowych
93.19 Z - pozostała działalność związana ze sportem
93.29 Z - pozostała działalność rozrywkowa i rekreacyjna
93.21 Z - działalność wesołych miasteczek i parków rozrywki
Przy zakładaniu firmy możesz podać dowolną liczbę kodów PKD, a także dodać bezpłatnie kolejne kody w przyszłości - gdy zdecydujesz się rozszerzyć zakres działalności. Warto też zadbać o ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej - szczególnie ważne w branży rozrywkowej. Najlepiej mieć taką ochronę już od początku działalności.
Szkolenie jednak się przyda
Choć pozwolenie na zamki dmuchane nie jest wymagane, jako organizator rozrywki dla dzieci lub wynajmujący, musisz zdobyć praktyczne umiejętności montażu i demontażu urządzeń. Konieczne jest też prawidłowe zabezpieczenie atrakcji przed wiatrem oraz wiedza o tym, w jakich okolicznościach należy przerwać zabawę (np. przed zbliżającą się burzą).
Jeśli wybierzesz urządzenia dmuchane z oferty Gangaru, możesz liczyć na fachowe wsparcie w zakresie przygotowania do prawidłowej obsługi wybranej atrakcji!
Dokumentacja potrzebna do rozpoczęcia dmuchanego biznesu
Organizator zabawy na dmuchanym zamku podczas imprezy plenerowej, festynu oraz w każdych innych okolicznościach, musi mieć dokumentację techniczno-ruchową DTR oraz ważne orzeczenia techniczne dla swoich urządzeń.
Oprócz orzeczenia technicznego, zamki dmuchane, place zabaw, tory przeszkód i zjeżdżalnie dmuchane dla dzieci muszą posiadać certyfikat zgodności z normą PN-EN 14960. Atest ten potwierdza, że dmuchane urządzenia rozrywkowe spełniają rygorystyczne unijne normy bezpieczeństwa - ich konstrukcja zapewnia ochronę przed upadkami i urazami, a sama atrakcja nadaje się do użytkowania przez dzieci w wieku do 14 lat.
Choć przepisy tego nie wymagają, warto wybrać atrakcję, której jakość i bezpieczeństwo zostały dodatkowo potwierdzone opinią niezależnego rzeczoznawcy technicznego urządzeń rozrywkowych.
Zamki dmuchane - pozwolenie od gminy
Rozstawienie dmuchanego zamku na festynie lub innej imprezie wymaga uzyskania zgody organizatora. Jeśli jest nim miasto lub gmina, to właśnie do władz samorządu należy się zwrócić z zapytaniem o możliwość komercyjnego wykorzystania posiadanej atrakcji.
Szczególne regulacje w zakresie pozwoleń dotyczą dmuchanych zjeżdżalni i innych urządzeń wodnych - montowanych na jeziorach. Choć polskie przepisy nie regulują wprost tej kwestii, uzyskanie zgody odpowiedniego organu jest jak najbardziej w interesie posiadacza atrakcji. W przypadku wód stojących zwykle wystarczy zgoda cywilnoprawna właściciela akwenu. W przypadku wód płynących konieczne może się okazać uzyskanie pozwolenia wodnoprawnego. Warto bowiem pamiętać, że jako wody płynące są klasyfikowane nie tylko typowe rzeki, ale też niektóre jeziora - wszystko zależy od obiegu wody i ukształtowania zbiornika.
Jak widać, rozpoczęcie dmuchanego biznesu nie jest skomplikowane. Dobry pomysł, wysokiej jakości atrakcje z wymaganymi certyfikatami, krótkie szkolenie z obsługi i zapał w większości przypadków wystarczą, by osiągnąć sukces w branży rozrywkowej!